Je mak dobrým zdrojom vápnika?

Je mak dobrým zdrojom vápnika?

Dávam tip na pozoruhodný aktuálny produkt, navyše so silnou tradíciou u nás, lokálny, ručne zbieraný mak z krásneho prostredia Strážovských vrchov, kvalitný mak zo Salašu Pružina. Pravidelne robia rozbory, ide o jeden z ,,najčistejších“ makov na Slovensku, čo sa týka obsahu kadmia. Kadmium má v modrom maku hodnotu 0,214 mg/kg a v bielom maku 0,183 mg/kg, /údaj z r. 2018/hodnota zodpovedajúca čistote prostredia v ktorom sa pestuje. Tomuto maku, bielemu aj modrému bolo udelené ocenenie Značky kvality SK GOLD. Zbiera sa poctivo ručne, čo zaručuje jeho sladkosť.

Ja si ho vždy na jeseň objednávam, s víziou predvianočného experimentovania.

A k tomuto oznamu ponúkam, výživný článok pre všetkých čo dbajú o svoje zdravie, vrátane makofilov a fanúšikov ,,makového domáceho mlieka“

Podotýkam nejde o platenú reklamu, mak som si kúpila cez e shop Salaš Pružina.

 

Milovníci maku, koľko ho asi spotrebujete za rok? Myslím na potravinárske účely. Podľa štatistík najviac maku skonzumujú Poliaci, 400gr ročne a potom nasledujú s 300gr ročne na osobu, Rakúšania, Slováci, Maďari. Zdá sa Vám to málo? Nuž veru, tiež poznám osôbku, ktorá má spotrebu maku ročne niekoľko kíl. Pozor však aby sme si záľubou v makových dobrotách neprivodili zdravotné problémy.

Mak, slnečnicové semienka, orechy totiž nie sú základné potraviny a ich preferencia sa dnes šírením rôznych dezinformácií v obsahovo chudobných článkoch/výrobcovia, plantbased fanatici, influenceri, atď/, teší veľkej popularite. Mak a múky z olejnín nahrádzajú klasickú pšeničnú múku, televízne hviezdy vsugerujú populácii na druhej strane obrazovky /hlavne diabetikom/, že koláče bez múky sú ,,svetové a najzdravšie“ práve tie s makom a orechmi – bez gramu lepku. Mamičky vegánky alebo úzkostlivé mamičky inšpirované materskými fórami, zostavujú nevídané jedálničky pre svoje deťúrence, kde základnú potravinu, mlieko zo žľazy cicavca, rozumej kravské, ovčie, kozie a pod. zamenili za ,,výluh“ z olejnín, obilnín a nazývajú ho mliekom. Ak aj vy pripravujete výživné makové ,,mlieko“ z miomatu či inej bakelitovej rárohy pre svojho drobca, čítajte pár informácií o ťažkých kovoch v olejninách. Bohužiaľ mediálny bias spôsobil, že mnoho jedincov hľadá v maku kalcium a miesto toho nájde kadmium.

 

Najväčšími producentmi maku sú v súčasnosti Turecko a Česká republika, a taktiež sú autormi množstva štúdií a publikácií o tejto komodite. Mak, sa pestuje aj na Slovensku, bohužiaľ vďaka enviromentálnej záťaži v prostredí, býva často kontaminovaný ťažkými kovmi, najmä kadmiom. Kadmium je veľmi nebezpečným, toxickým prvkom pre ľudský organizmus. Kadmium sa vyznačuje silným kumulatívnym účinkom v tele človeka a jeho obsah v živých organizmoch sa zvyšuje s diétou a vekom. Medzi faktory, ktoré určujú absorpciu a akumuláciu tohto xenobiotika, je potrebné zahrnúť dĺžku absorpcie, chemickú formu kovu, zloženie potravy, ako aj vek, pohlavie a zdravotný stav exponovaných osôb.

Tento ťažký kov interferuje s základnými bioaktívnymi prvkami, ako je zinok, horčík, selén, vápnik a železo a tým mení ich homeostázu a tiež narúša ich biologické funkcie. Gastrointestinálna absorpcia kadmia je determinovaná obsahom týchto základných prvkov spolu s vitamínmi, polyfenolmi, antioxidantmi a inými aktívnymi biomolekulami. Zvýšený príjem niektorých bioelementov môže zabrániť absorpcii kadmia a jeho toxickým účinkom, zároveň nedostatok niektorých z týchto biologicky aktívnych látok môže zvýšiť gastrointestinálnu absorpciu a akumuláciu kadmia v tele.

Toxicitu kadmia možno považovať za viacsmernú. Kadmiové ióny vykazujú vysokú afinitu k biologickým štruktúram obsahujúcim – SH skupiny /cysteín a glutatión GSH/, ako aj disulfidové –S – S– skupiny (cystín a redukovaný glutatión GS-SG), čo spôsobuje narušenie ich funkcií. Kadmium indukuje oxidačný stres a produkciu ROS /reaktívne kyslíkové druhy/, ktoré sú zvyčajne vyvážené enzymatickými /SOD, CAT, GPx/ a neenzymatickými /GSH, vitamín C, vitamín E/ antioxidačnými bariérami. Oxidačný stres vyvolaný xenobiotikami vedie k oxidácii a poškodeniu biologicky dôležitých makromolekúl, ako sú proteíny, DNA, lipidy a fosfolipidy bunkovej membrány. Ďalej znížením potenciálu mitochondriálnych membrán kadmium narúša oxidačnú fosforyláciu a syntézu ATP.

Kadmium poškodzuje pečeň a obličky, presnejšie obličky sú kritickým orgánom pri expozícii kadmia, kadmium je nefrotoxické, môže spôsobiť zlyhania obličiek. Pri zvýšenej expozícii prichádza k nekróze epitelu proximálnych kanálikov nefrónu a degenerácii glomerúl. Kadmium je naviac kancerogénna látka a poškodzuje kardiovaskulárny systém.

 

Koľko kadmia môže mak obsahovať?

Záleží od výskytu v prostredí, či už z ovzdušia alebo z pôdy. Napríklad v maku ,ktorý sa pestuje u nás na východnom Slovensku, sa nachádzala koncentrácia kadmia v semenách od 0,121 do 0,578 mg/kg-1. Najvyšší obsah kadmia bol z lokalít Vysoká nad Úhom a Kuzmice /znečistené elektrárňou a oceliarňami/. Pokiaľ vás zaujíma obsah kadmia v modrom maku Mak z Jarnej, údaj z r.2018 bol 0,447mg.

 

Podľa EFSA / Európsky úrad pre bezpečnosť potravín/, pre kontaminanty v potravinovom reťazci je tolerovateľný týždenný príjem kadmia 2,5 mikrogramov / na 1kg telesnej hmotnosti, aby sa zabezpečila dostatočná ochrana všetkých spotrebiteľov.

Expertný výbor FAO / WHO pre prídavné látky v potravinách stanovil dočasný prípustný mesačný príjem 25 mikrogramov / kg telesnej hmotnosti, zatiaľ čo v EFSA sú prísnejší vzhľadom na štatistiky ochorení. Vysoké koncentrácie kadmia sú prítomné u kôrovcov, lastúrnikov, ustríc, hlavonožcov a krabov, v riasach, nachádza sa tiež vo vnútornostiach ako sú pečeň a obličky, v olejnatých semenách, kakaových bôboch a niektorých lesných hubách. Potraviny pochádzajúce z rastlín, v závislosti od úrovne kontaminácie pôdy, zvyčajne obsahujú vyššie koncentrácie kadmia ako mäso, vajcia, mlieko a mliečne výrobky. Medzi nimi ryža a pšenica, zelená listová zelenina, zemiaky, mrkva a zeler môžu obsahovať vyššie koncentrácie ako iné potraviny z rastlín. Vegetariáni, vegáni a konzumenti mäkkýšov, môžu byť vystavení vyššiemu príjmu kadmia ako všežravci. Jedným z hlavných spôsobov expozície kadmiu u ľudí je spotreba ryže. V akých potravinách sa nachádza najviac kadmia?…jednoznačne v ustriciach, ktoré sú skôr lahôdkou ako bežným jedlom, obsahujú však veľa zinku.

Treba však podotknúť, že v morských plodoch a v živočíšnych produktoch, ktoré sú zdrojom zinku, selénu a železa, práve tieto prvky v bránia vstrebávaniu kadmia a pôsobia na organizmus protektívne.

Počítajme spolu: ak sa v 1kg maku nachádza napr. 500mikrogramov kadmia a vy použijete na výrobu makového nápoja 200gr maku , koľko kadmia môže uniknúť do nápoja? Pre dieťa s hmotnosťou 15kg je limitom mesačne prijať 375mikrogramov kadmia, v 200gr maku sa môže nachádzať 100mikrogramov kadmia. Ako rýchlo vyčerpá vaše dieťa hraničný príjem ak jete obilniny, celozrnnú ryžu, ovocie, zeleninu, kakao, kde sa nachádza najviac kadmia? A čo ešte inhalácia zo znečisteného prostredia, prítomnosť fajčiarov?

Vedeli ste o tom, že v makovom oleji vápnik nenájdete?  Zaujíma vás akú má biologickú dostupnosť/využiteľnosť vápnik v maku ?

Pokračovanie článku nájdete na https://www.patreon.com/terapiajedlom. Ľubovoľným príspevkom môžete takto podporiť moju prácu a prispieť k vzniku nových článkov. Ďakujem vopred.

Preto, ako ste iste pochopili, ak by sme mali dostatok vedomostí o potravinách, ich zložení a vhodnom spracovaní, nemuseli by sme pravidelne užívať doplnky výživy a v niektorých prípadoch skutočne vyhadzovať peniaze von oknom. Volá sa to potravinová gramotnosť a tú si treba v rámci zachovania zdravia, neustále zvyšovať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Mohlo by sa vám páčiť

Koncept o jedle, ktorý komunikuje moderným spôsobom staré dobré hodnoty gastronomickej kultivovanosti.

NEWSLETTER

Copyright @ 2021 - Horecka.sk
All rights reserved
Made by VIANSOL, s. r. o.