ako si NEupraviť bezmäsitú stravu…

Musím vám opísať jeden príklad /a skutočný príbeh/ ako v dobrom úmysle zmeniť stravovanie, si človek nechtiac ublížil pre nedostatok  informácií. Je to jeden z čitateľov môjho  blogu, ktorý poprosil o pomoc. Muž po štyridsiatke, pracujúci denne za PC cca 10 hodín bez náročnejšej fyzickej aktivity –  iba občasná cez víkend. Rozhodol sa schudnúť, zmeniť životosprávu aj z ideologického hľadiska a nejesť viac mäso a vylúčiť zo stravy chlieb. Lenže stalo sa to, že z pôvodných 90 kg išiel na 112 kg :( proste sa vybral iným smerom a dnes už vie aj prečo sa  pridala  únava po 8 mesiacoch od začiatku zmeny jedálnička. Nebudem popisovať ,,morfologiu“ metabolizmu zvýšeného príjmu sacharidov a tukov v tele a čo sa fyziologicky udialo,  že dospel k anémii ale popíšem vám  čo jedol  aby ste neurobili podobnú chybu. Je to však veľmi individuálne pretože niekto, kto by pri tomto zložení jedol menšie porcie a viac zeleniny a denne sa na pol hodinu prebehol v parku by nemusel na seba prilepiť 20 kg.

Pravidelnosť  denného stravovania  vo fastfoode a závodnej jedálni veľmi zmeniť nemohol tak sa dialo toto:

  • Keďže bol stále hladný denne jedol na obed múčne sladké jedlá alebo dvojité porcie zemiakov a ryže
  • Neobľuboval surovú zeleninu /iba papriku / takže jedol grilovanú, dusenú  zeleninu s ryžou zemiaky  a najčastejšie zeleninové zapekané cestoviny, vegetariánske lasagne, smotanové krémové polievky
  • Doma cez víkend mu manželka pripravovala knedľu so zeleninovými omáčkami väčšinou na báze smotany a sojové mäso a takmer každý týždeň vyprážanú rybu /treska, filé, pangasius/ s hranolkami, zemiakmi alebo majonézovým šalátom a klasika vyprážaný syr – vyprážané iba v nedeľu
  • Dva alebo tri krát do týždňa pizza /celá/ ale iba margerita so syrom, kukuricou a občas ananásom
  • Na večeru obľúbené zapekané zemiaky so syrom a smotanou alebo zeleninové francúzke zemiaky či zeleninové fašírky so zemiakmi v rôznej úprave
  • Keďže nejedol chlieb, na raňajky jedol vajíčka s paprikou, tavené syry trojuholníky a zajedal to kukuričnými šúlkami a extrudovaným kukuričným chlebom alebo mal na raňajky šišky, croisant či domáci koláč  s kávou.
  • Na večeru k zeleninovým polievkam a praženici  kukuričné šúlky
  • Posledné jedlo o 20 hod večer a občasné pitie piva

Keď sa na text hore opäť pozerám,  vidím tam hyperkalorické štandartné zloženie jedál v mnohých rodinách a viem si predstaviť, že už vyradenie mäsa a údením musí byť pre veľkú časť populácie odriekaním i keď tu konkrétne šlo o jeden veľký omyl. O  to smutnejší je fakt, že tam bola úprimná  snaha  stať sa vegetariánom / v etickom zmysle slova/  ale bez naštudovania si problematiky takéhoto stravovania a následného zavedenia správneho výberu potravín  do praxe.

P.S. po objavení ,,nových potravín” a objasnení určitých kombinácií vhodných pre lakto- ovo-vegetariána je všetko na dobrej ceste, už len pevnú vôľu.

Tento post videlo 975 ludi

3 Comments Add yours

  1. Miska says:

    Ja mam presne rovnaky problem ako Sandra. Od mala mi bolo maso protivne, jedine kuracie prsia obcas som zjedla. V zivote som par krat ochutnala kare bravcove a hovadzie do ust asi nikdy nedam. Vadila mi jeho vona, resp.pach a aj chut. Ale ako pisete jem vela vela zeleniny, ovocia pomenej, ale syry a kvalitne mliecne vyrobky s rybami mam pravidelne. Nemam ziadnu anemiu, nedostatok zeleza a praktizujem to takto uz 30 rokov. A vzdy mi bolo divne, ze nie som anemicka a moji priatelia jediaci maso, su. Je to o celkovej zivotosprave zrejme.
    Dakujem za receptove inspiracie☺sama vela nevymyslim ale opakovat sa mi dari

  2. Sandra says:

    Zaujal ma tento článok dufala som ze sa z neho dozviem viac o tom ako by bolo správne jest ked sa pán vzdal mäsa.Napríklad ja nemám v oblube mäso od detstva.Ziadne etické dôvody ani nič podobne v tom nie je jednoducho mi mäso nechutí.Vo fitness centrách mi každý trener povedal ze ak nezacnem konzumovat maso tak nikdy neschudnem co sa mi nezdá byt ok.V jedalnicku tohoto pana som sa v podstate skoro nasla az na par vecí.Mna ale skor zaujima co by som mala jest kedze vacsinou ludia jedia na obed a veceru masove jedlá tak nam ostatným zostavaju uz len prílohy z ktorých priberame.

    1. Sandra, ak Vám mäso nechutí a jete ryby, vajíčka a mliečne výrobky no a hlavne veľa zeleniny nič nieje stratené. Pozrite sa na môj bežný jedálniček bez mäsa ako napríklad dnes tu https://www.facebook.com/terapiajedlom/photos/a.494238770641296.1073741826.199453010119875/955341524531016/?type=3&theater aj na blogu nájdete dosť inšpirácií:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.