Šalát z rias a paprikového krému s pečeným lososom

Nedávno som si uvedomila,  že už nejaký ten piatok  vysvetľujem na kurzoch prečo zaradiť do stravy  riasy a žiaden praktický recept  okrem ochucovadla Nori som na blogu nevytvorila.  Už sa stalo. Prečo riasy? Áno viem, že nie sú zrovna lokálne ale v tejto dobe náročnej na výdaj energie, stres, maximálnu vyťaženosť v produktívnom veku  a pod. sú veľmi vhodnou surovinou k zaradeniu do  bežnej stravy ako prevencia civilizačných ochorení.

 

Riasy sú zdrojom jódu, ktorý nám suchozemcom celoplošne chýbal v časoch keď ešte nebola jodidovaná soľ a kulminoval výskyt ochorení  štítnej žľazy z jeho nedostatku. Denný príjem jódu  by mal byť v rozmedzí od 40mikrogramov do 180 podľa veku a individuálnych potrieb. Ak k tomu pridáte konzumáciu rýb, morských plodov  váš príjem bude dostatočný aj bez výživových doplnkov typu Kelp. Riasy majú aj iné benefity, obsahujú esenciálne aminokyseliny, stopy DHA mastnej kyseliny, chlorofyl, vlákninu, vitamíny A,B/ B12/,C, minerály ako železo, vápnik, / používajú sa ako  prevencia osteoporozy/ zinok, chrom, horčík, sodík,atď. okrem toho napomáhajú správne metabolizovať tuky, znižujú  cholesterol, upravujú vysoký tlak /Arame/ a dokážu podporiť  vylúčenie toxických látok z tela vďaka ich chelatačným vlastnostiam. Trocha ma mrzí, že sa ich ľudia boja dokonca sa ma pýtala pani či nechutia ako tráva. Všetko je to o ingredienciách a spôsobe ochutenia a jedáci suši určite na ne nedajú dopustiť , vrátane mňa.

Začiatočníkom odporúčam pracovať s wakame a nori a neskôr pridať hijiky, ktoré pôsobia vzhľadom síce trochu  ako dážďovky ale v miso/ fermentovaná sojová pasta/ polievke sú fantastické a ešte lepšie v pikantnej.  Ako u všetkých potravín aj u rias platí že striedmosť je na mieste. Denne by sme nemali konzumovať viac ako 4-7gr sušených rias. Deťom do 3 rokov by som ich konzumáciu neodporúčala pre možný vyšší obsah ťažkých kovov. A tiež  konzumácia rias pre obsah sodíka by mala byť kontrolovaná zo strany  ľudí s vysokým  tlakom a kardiovaskulárnym ochorením. Riasy dostanete bežne v ázijských obchodoch a biopotravinách a dokonca v reťazcoch/Nori/. Skúste pre začiatok pridať do jedálnička riasy raz do týždňa a ochucovať si občas jedlo / zemiaky, bulgur, ryžu ale i šalát k mäsu/pikantnými riasami Nori. No a v kombinácii s morskou rybou ako losos je to super jedlo pre obsah  omega 3 mastných nasýtených mastných kyselín /EPA a DHA/, ktorých máme väčšinou  nedostatok a sú esenciálne.

 

Potrebujeme pre 4 osoby:

6-8 sušených listov wakame /namočte do studenej vody a nechajte 20 minút napučať, zvýšia niekoľkonásobne objem/

5 veľkých červených paprík  hrubostenných

Šťava z polovice citróna

4 strúčiky cesnaku

Olivový olej 3 lyžice

Mleté čierne korenie

Chilli podľa chuti ak chcete pikantnú formu

1Lyžica mirin vína

2lyžice tamari sojovej omáčky

Sezamové alebo konopné semienka

Malá lyžička ryžového sladu ak nemáte dajte trstinový cukor

Trocha ryžového octu ale môže byť aj ume ocot či vínny červený

 

Postup:

Namočené wakame zlejeme a dáme na 10 minút povariť v čistej vode. Zlejeme a necháme vychladnúť. Červenú papriku umyjeme a vcelku uložíme na plech a dáme piecť do rúry na 180stupňov cca 45 minút. Papriky musia zhnednúť a vrchná časť – šupka musí ísť zľahka dolu. Vychladnuté papriky olúpeme a odstránime semenníky so semienkami.  Dáme do mixéra, pokvapkáme citrónom, pridáme cesnak a olivový olej, korenie z mlynčeka, chilli, troška soli a vymixujeme  na hladkú pastu. Základ tejto paprikovej pasty môžeme dať do chladničky  aj na niekoľko dní a použiť a na iné účely napríklad chutí k pečenému baklažánu. V našom recepte som pastu ochutila, ryžovým sladom, vínom a sojovou omáčkou, premiešala. Wakame riasy  nakrájame na menšie kúsky, okolo pevnej stonky v strede. Pevnú časť  nejeme. Zľahka premiešame s paprikovou pastou a posypeme semienkami. Môžeme  ešte pokvapkať citrónom podľa chuti riasy alebo rybku.

 

Lososový steak  som v tomto recepte iba opiekla na olivovom oleji, z oboch strán a posypala pred tým semienkami a ochutila korením z mlynčeka.  Soľ používam iba jemne na záver pretože riasy sú slané a losos nepotrebuje tiež veľa soli.

 

 

Tento post videlo 793 ludi

2 Comments Add yours

  1. Veronika says:

    Recept vyzerá veľmi chutne, určite ho vyskúšam! :)

    Pozrite sa aj na náš rozbiehajúci sa blog http://twoveronicaslives.blogspot.sk/ :)

  2. Felix 2013 says:

    Lososa môžem!! Dokonca som našla aj návod, ako pripraviť lososa, pravdepodobne od nejakých šéfkuchárov. http://www.foodfest.sk/ako-na-to/ako-pripravit-lososa/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *