P1100256

Káva milovaná…

Máte radi kávu? Ja nie som veľký kávičkár ale niekedy si jednu dve za deň  dám… ak sa ráta aj špaldová. Kedysi som prevádzkovala kaviarničky a reštaurácie a čo sa týka kvality kávy som dosť rozmaznaná. Káva mi chutí najviac z profi stroja, mojou obľúbenou značkou  kávostroja bola  Rancilio alebo domáca káva z caffettieri mokka či po našom z koťoga :). A nič medzi tým. Nesca, instantná káva je ,,cestovná“ záležitosť  ale normálne denne  by sme ju nemali používať. Nikdy nedá totiž káve plnosť a arómu ako káva z vysokotlakového stroja a hlavne nevieme z čoho je instantne upravená. V každom prípade je to individuálne a vec  vkusu. Čo  môžeme z kávy získať? Káva, vďaka kofeínu je v prvom rade stimulant CNS, spôsobujú to látky tzv. xantíny /puríny /, ktoré prinášajú v kontrolovanom množstve väčšinou úžitok. Určite by som nešla za hranicu 6 káv za deň aj to je pre mňa nepredstaviteľné ale keď som žila v Taliansku bola to denná  pracovná rutina v priamom prenose. Okrem toho, že je povzbudzujúca má aj ochranné účinky v podobe polyfenolov, napríklad  antioxidantu  kyseliny chlorogénovej. V poslednej dobe  sa jej pripisujú  zázračné účinky ,,rádoby” prostriedku na zhadzovanie prebytočných kíl. No ono to celkom tak nefunguje. Konkrétne  v prípade, ak si kúpite  prípravok  s  koncentrovanými výťažkami zo zelených  semien kávy a čakáte,  že vám začne  ubúdať tuk,  nebudete priberať lebo kyselina chlorogénová obmedzí vstrebávanie cukru. Tak nejako to sľubujú výrobcovia čo je úplný nezmysel, pokiaľ neobmedzíte množstvo jedla, nezmeníte zloženie stravy a nebudete sa hýbať. Vraj káva má vplyv na výkon a je motivačným nápojom pre športovcov. Tento mechanizmus je však veľmi zložitý a závisí od stravovacích návykov športovca ako dokáže tento zatiaľ málo popísaný  fenomén využiť v praxi. Kofeín je však skôr priateľským stimulantom ak sa to s množstvom veľmi nepreženie a ak máte rýchly metabolizmus kofeínu. Ide o aktivitu enzýmu CYP1A2, ktorý je súčasťou cytochromu P450 metabolizujúceho xenobiotiká. Polymorfizmus metabolizmu kofeínu je daný alelami na géne -1F alela/ pomalý metabolizmus/ a 1A rychlý metabolizmus. Činnosť tohto enzýmu inhibuje napríklad kurkuma a mahá korenie, takže po výdatnej dávke kurkumy opatrne s kávou :))

 

Zopár údajov :

  • Smrteľná dávka je 10 gr kofeínu pre porovnanie 600 mg je hraničná dávka, kde sa môžu objaviť mierne nežiaduce účinky t.j. 8 káv za deň.
  • Kofeín tlmí metabolizmus glukózy a predlžuje dobu  regulácie hladiny inzulínu a glukózy u diabetikov preto by sa mali diabetici vyvarovať častému pitiu kávy.
  • Nefiltrovaná káva /zalievaná obsahuje kávové diterpény lipidy kafestol a kahweol / má účinok na krvné lipidy a pitie takejto kávy pri objeme 6 káv denne po dobu 2 mesiacov  zvyšuje hladinu celkového cholesterolu a LDL cholesterolu  ale na druhej strane vykazuje protirakovinové účinky.
  • Kofeín  nezodpovedá za dlhodobé zvýšenie krvného tlaku
  • Pôžitok z pitia kávy ovplyvňuje individuálna  citlivosť na kofeín
  • Ľudia s nízkou telesnou hmotnosťou pociťujú skôr a intenzívnejšie účinok kofeínu
  • Kávu pite bez cukru a bez sladidiel s mliečnou nesladenou zložkou alebo s kardamónom
  • Káva určite nemá vplyv na prekyslenie organizmu pokiaľ ju pijete kvalitnú  v rozumnej miere. Prekyslenie v súvislosti s pitím kávy vám hrozí akurát pri otrave kofeínom s následným rozvratom vnútorného prostredia organizmu.
  • Káva je síce zdravá a plná antioxidantov /ale aj škodlivých  heterocyklických zlúčenín/ jej konečná úprava je praženie, proces, kde prebehne Maillardova reakcia,  vzniknú PAU a teda tento produkt sa nemôže porovnávať  s obsahom užitočných fytochemikálií využiteľných  z ovocia a zeleniny.
  • Bezkofeínová káva je dôkaz o závislosti na káve ale ak chcete mať pôžitok a povzbudzujúci efekt  bez búšenia srdca a strachu tak to radšej skúste čaj – maté z cezmíny paraguajskej  tá obsahuje mateín, ktorý má povzbudivé účinky na organizmus a obsahuje viac užitočných fytochemikálií ako káva.

Pozrime sa ešte na kvalitu kávy. Import  kávových zŕn a následná úprava pražením je ďalšia otázka v akej forme sa ku vám dostane káva do vytúženej dennej  šálky. Problémom  exportu a spracovania kávy sú mykotoxíny / ochratoxíny/ a procesné kontaminanty  akrylamid  a furán –  karcinogénne látky. Napriek ich nízkej koncentrácii,  s ktorou si zdravý organizmus poradí ich treba brať na vedomie. Instantné kávy sa všeobecne /odborníkmi?/ považujú za odpadové ale taktiež majú podľa  odborníkov obsah kyseliny chlorogénovej, avšak nízky obsah kofeínu a iných prospešných látok.  Preto je veľmi dôležité dodržať šetrné spôsoby prepravy a praženia zŕn a z tohto dôvodu si vyberajte kvalitnú zrnkovú kávu  z ekologického  zdroja a od odborníka, ktorý rozumie koncovej úprave kávy – praženiu. Káv v bio kvalite je na Slovensku dostatok tak sa pustite do testovania. Kvalitná zrnková káva býva síce drahšia ako instantná ale ak ju máte piť denne myslite na to a nešetrite na svojom zdraví. Dobrým pomocníkom v domácnosti bude malý mlynček na kávu a už spomínané koťogo.

Tip na dobrú kávu :

http://www.barzzuz.sk/kava/kava/kava-barzzuz.html

http://www.powercoffee.sk/

http://www.svetbedniciek.sk/

zdroj:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12067578

This Post Has Been Viewed 1,294 Times

One thought on “Káva milovaná…

  1. Pingback: Káva milovaná… | Blog Silvie Horeckej o terapii jedlom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *