O nutnosti jesť zeleninu, jej pestovaní,pH a zelených tabletkách…:)

Ďalší článok o zelenine?  Keďže pre život je nevyhnutná, áno ale aj o vzťahu k tejto ,,komodite” a o  možnosti si ju vypestovať svojpomocne aby splnila svoj účel. Viem, že nedostatkom zeleniny  náš trh netrpí otázne je akej zeleniny. Drahej, bez chuti a globálnej. Pokiaľ máte doma záhradu bolo by ,,nezodpovedné“  ju nezazelenať bylinkami, listovou zeleninou a vňaťami. Z toho dôvodu, že ochranné látky, ktoré nám poskytuje  sú mimoriadne dôležité pre optimálne prežitie aktuálne zimného a akéhokoľvek obdobia a sú podporou pre správnu funkciu organizmu. Ak vám je táto informácia známa a ste vybavení  na zimu črepníkovým záhonom byliniek za oknom a nasekanými vňaťami  v mrazničke  tak prvý uvedomelý krok máte za sebou. Vy, ktorí sa k tej záhradke či záhonu dopracujete na budúci rok /alebo uvažujete o tom/ urobte tak,  kým sa dá ešte a zasaďte petržlen, ružičkový kel, koriander, zeler, pažítku atď. Totiž, zrejme nakupujete tak ako väčšina ľudí v reťazcoch a aj  pri maximálnej snahe o kvalitný výber potravín sa zapotíte premýšľaním nad tým čo vôbec do toho košíka vložiť, čo bolo ako ošetrené a  akou chemikáliou. Môžete iba hádať. Stačí, že súčasťou polotovarov, najviac keksíkov a lacných syrov či údenín sú transmastné tuky,veľa cukru, soli, aditíva, ktoré udržujú v čerstvosti aj tak už nutrične mŕtve potraviny.

Aby sme sa mohli náporu týchto ,,otravín“ a ich dôsledkov na naše zdravie ubrániť, potrebujeme ochranný zdroj a tým je zelená záhrada alebo kútik na balkóne /alebo záhrada trhovníkov a malopestovateľov /. Chvála našim tradíciám, že sa udržujú takéto miesta v našej  krásnej prírode a je možnosť stále /zatiaľ/ si dopestovať zeleninu a ovocie z vlastného zdroja. Ja len dúfam, že choromyseľní  ľudia nerozpredajú slovenskú pôdu  ešte pomerne  kvalitnú, rozličným záujmovým skupinám a tie isté skupiny sa nepostarajú o legislatívnu zmenu, ktorej dôsledkom vám budú chodiť  ,,vykonávatelia  úradnej moci“ po majetku a rvať paradajky zo zeme. Je mi jasné, že na tejto planéte stojíme takmer jeden druhému na hlave a im to je jasné tiež preto chcú udržať potravinový reťazec pod kontrolou za každú cenu. Pre nich hodnota života jedinca je iba zrnkom piesku a  elitistické skupiny ťahajúce za nitky si myslia, že ich DNA funguje na inom princípe. Pokiaľ máme ako tak možnosť mať vlastnú pôdu a dopestovať si vlastnú úrodu o to menej polotovarov a nutrične prázdnej stravy sa predá  reťazcoch čo korporáciám nehrá do karát. No nejako som sa rozvášnila a to som chcela písať o prínose petržlenovej vňati  pre náš organizmus o mineráloch, vitamíne C atď. To samozrejme platí a to čo som tu písala tiež. Vy si hovoríte, že nie je nato čas ste predsa 10 hodín v práci aké okopávanie záhradky, keď ste radi, že zaparkujete doma a potom na gauči. Keby ste poznali štatistiky chorôb o výskyte alergií, intolerancií a ostatných civilizačných chorôb pochopili by ste akým smerom ideme. Nech to znie akokoľvek konšpiračne priamo vzad. Sledujúc poctivo tieto témy, pokúšam sa o objektivitu v mojich článkoch teda dovolím si ušetriť vás  štatistík a úsudok nechám na vás. Porozmýšľajte akú zvolíte stratégiu ale táto je určite jedna z tých šťastnejších, takže na jar sa pustite do sadenia.

Ako sa chrániť…alebo  miesto chlorelly, zelených práškov a extraktov  zdravý rozum a zelenina zelená

Drahá /doslovne/ distribúcia a výrobcovia nehnevajte sa nič proti vašim doplnkom výživy, prípravkom na chudnutie a pod. Vás ostatných  upozorňujem, že porovnateľne ozdravujúco pôsobí aj jednodruhová zelená zelenina a neupravované morské  riasy  či niektoré druhy byliniek, klíčkov, ktoré obsahujú zelené farbivo chlorofyl, minerály a vitamíny a HLAVNE sú jedlom, energiou aby sme mohli fungovať.  Ako ste správne pochopili nepatrím k fanúšikom  týchto výrobkov práve pretože sú to výrobky. Procesy, ktorými sú uvedené do finálnej podoby sú neprirodzené  a vďaka týmto procesom sa stávajú v mnohých oblastiach škodlivým. Miesto antioxidačných účinkov prichádzajú prooxidačné opačné účinky ako bolo zistené v prípade betakaroténu, ktorý bol vyňatý  z prírodného kontextu. Netvrdím, že to platí celoplošne v určitom veku a v stave choroby vitamínové suplementy  môžeme užívať ale nikdy ako náhradu za zeleninu a ovocie. A úplne ma bavia promočlánky  o doplnkoch, ktoré udržujú rovnováhu pH. Niektorí ľudia si robia príliš veľké starosti s touto hodnotou a pravidelne sledujú a testujú pH slín a moču a odborníci na pH sa trhajú vo vypracovávaní nových tabuliek kategorizujúcich potraviny podľa pH.  V každom prípade je rozumné a pozitívne, keď v zmysle  tzv. alkalizujúcej diéty vyhodíte z jedálnička cukor, bielu múku a pochutiny ale prospeje vám to v inom dôsledku bez toho aby to vaše telesné pH ovplyvnilo.

Vysvetlím: homeostatické mechanizmy/rovnováha tela/ udržujú pH konštantné a nemenné pokiaľ nie je ovplyvnené  vnútornými zmenami rozličnej povahy /rozklad vnútorného prostredia, infekcia, nádor, nekróza a iné biologické tragédie/, kde je už úplne jedno či zjete ružičkový kel alebo tabletku chlorelly ak ide o život. Nie nepodceňujem pH  v každom prípade je to dôležitý indikátor základnej fyziológie a biochémie a telo si nemôže dovoliť  nepovšimnúť dej okolo tohto ukazovateľa. Je to zložitá téma na komplexné vysvetlenie v tomto článku, mierim však k tomu aby  radšej ľudia uverili tejto novodobej ,,pHideologii“ a využili tak zvýšený prísun zeleniny a zelených rastlín k ochrane pred oxidačným stresom a senescencii /starnutiu či opotrebovávaniu organizmu/. Dôraz na túto skutočnosť kladiem po prečítaní knihy od biochemika Nicka Lanea Oxygen: The Molecule that Made the World/ kyslík :molekula, ktorá vytvorila svet / sú v nej úžasné informácie o evolúcii organizmov o obranných mechanizmoch  ľudského tela  pomocou vitamínov E, C a neutralizácii voľných radikálov  a  o paradoxnej agresivite tejto životodarnej molekuly. Toto je však už na iný článok.

Späť k sadeniu…čo nasadiť?

Zeleninu na ochranu buniek

Kapusta, kel aj ružičkový, brokolica, karfiol, kaleráb, romanesco /hybrid karfiolu a brokolice/

Obsahuje glukozinolát sulforafan čo je antikarcinogénna látka, ktorej sa prikladá veľký význam v boji proti rakovine. Tiež  látku indol-3-karbinol pre správnu funkciu estrogénu, ktorú si ženy kupujú v doplnkoch výživy ak majú nepriaznivé výsledky z cytológie alebo klimakterické ťažkosti. Ak zjete na posedenie150gr surovej zeleniny  môžete získať 20-30mikrogramov tejto látky. Obsahuje tiež MSM/metylsulfonylmetán/ substrát pre tvorbu aminokyselín a ochranného glutationu. Problémom je, že sulforafan je čiastočne znehodnotený teplom. A tiež vitamín C, odolnejšie sú minerály. Preto tá šetrná úprava zeleniny, ktorú všade odporúčam. Okrem toho obsahuje samozrejme vitamíny C,B,K, karotenoidy a minerály. Skúste ju rýchlo opiecť na olivovom oleji do 2-3 minút alebo dať do pary na 2 minúty.

Napríklad kapusta obsahuje tiež S-metylmetionín, látku ktorá podporuje trávenie a má priaznivý účinok pri gastropatii.

 

Zelenina s obsahom síry prevencia reumatoidnej artritídy, metabolizmus vitamínov B, antioxidačná aktivita

Cesnak, cibuľa/červená/, pór, pažítka, reďkovka, kapusta, špargla, kaleráb

Zelený chlorofyl  farbivo s antioxidačným a protizápalovým  účinkom, stimulant  tvorby červených krviniek, ochrana buniek

Nachádza sa v šalátoch a listovej zelenine a zelenine. Degraduje sa pri tepelnej úprave preto túto  zeleninu treba jesť  v surovom stave. Alebo osvojiť si zvyk posypať jedlo vňaťou- koriander, petržlen, zelerová vňať /opatrne pri ochoreniach obličiek/, pažítka, bazalka, atď.

Flavonoidy /luteolín, apigenín/ ochrana a prevencia pred rakovinou – sa nachádza v zelerovej a petržlenovej vňati, paprike, špenáte, bylinkách . Luteolín nájdete aj  v olivovom oleji, ktorým si môžete zeleninu pred konzumáciou hojne pokvapkať. Alylové sulfidy ochraňujú pred rakovinou- nachádzajúce sa v cesnaku a cibuli. Ďalej  kvercetín, myricetín, glutation, selénové zlúčeniny a mnohé ďalšie fytochemikálie, o ktorých sa píšu vedecké práce a nadšenci výskumu jasajú. Problémom je, že obyvateľstvo  akosi tú zeleninu obchádza napriek tomu, že tie záhrady ešte stále sú alebo? Je drahá, nechutí, nevedia ju pripraviť, je to piplačka čistiť a mnohé iné pohodlné výhovorky. Takže všetko ide tak ako ide a ľudia sú stále viac a viac chorí, smutní, zúfalí a manipulovaní, kým a čím si zodpovedzte prosím sami. Ja vám prinesiem zase radšej pár postrehov ako za zdravím pomocou potravín:)

Tento post videlo 1,373 ludi

7 Comments Add yours

  1. Marcela says:

    Dobrý deň Silvia,
    môj 7 ročný syn nezje zeleninu ovocie v čerstvom stave, iba varenú mrkvu a zemiak, zato chlorellu zje aj 20 ks denne, to mu chutí a pýta si to. skúšala som všeličo, zo šťavičiek z ovocia či zo zeleniny ho priam napína…nepochopiteľné v rodine kde sa priam živíme zeleninou na všetky spôsoby, snažíme sa správne kombinovať potraviny a celkovo sa zdravo stravovať. Je pravda, že už som sa stretla s takýmito, väčšinou mužmi, ktorí to tiež tak mali a začali pre nich nové chute zeleniny a ovocia objavovať až po 18…vedeli by ste mi prosím poradiť čo s tým….nemôžem ho nútiť (povie mi že či sa má dovracať…a keď mi to akože aj nevadí tak fakt ide na záchod….)už som to aj nechala tak, že veď má teda aspoň tú chlorellu….no stále som si neni istá či má dostatok vitamínov…ako pristupovať k takémuto dieťaťu….čo je pre neho najlepšie? nútiť a naučiť ho že to musí zjesť lebo je to zdravé a dôležité pre jeho vývoj aby mu nič nechýbalo alebo nechať tak veď telo najlepšie vie a vypýta si…..
    ďakujem veľmi pekne za odpoveď.
    A ďakujem aj za Váš blog – veľmi si vážim že sa s nami delíte o Vaše skúsenosti a rady.
    Marcela

    1. Milá Marcela, pri čítaní Vášho komentu som mala zmiešané pocity prvých pár sekúnd…20ks chlorelly denne dáte 7 ročnému dieťaťu? Vidím dobre nie náhodou 2ks?…a prečo to vlastne robíte? Vaše dieťa potrebuje normálnu pestrú stravu pozostávajúcu z čerstvej a varenej zeleniny či ovocia a potrebuje takisto mantinely v edukácii minimálne čo sa týka jedla.Má sedem rokov takéto dieťa už dokáže pochopiť jednoduché vysvetlenie prečo musí takéto potraviny jesť. Je veľa možností ako mu ich ponúknuť, či vo forme smoothie, ovocných šalátov a keďže sa živíte zeleninou na všetky spôsoby ako píšete zrejme nebude problém pre Vás vytvoriť mu chutné zeleninové jedlo. Ak inklinujete k riasam odporúčam zeleninové suši alebo riasy do polievok. Skúste to riešiť formou dohody a jednoduchej odmeny ak sa už inak nedá-toto riešenie býva súčasťou kognitívno behaviorálnej terapie, takže mu neublíži. Ani nadmerná konzumácia chlorelly mu však nezaručí nutrične vyvážený jedálniček a nenahradí živiny, ktoré by získal zo surovej zeleniny a ovocia… a mám pocit že to dobre viete. Trocha ma mätie, že niekto môže kupovať také množstvo chlorelly a pritom mať optimálny prísun zeleniny a ovocia. Zdá sa mi to neefektívne a prinajmenšom by som to nazvala ekonomickým plytvaním. A tých absurdných 20ks chlorelly denne ma dostáva do roviny disonancie či neplytvám ja energiou a neodpovedám na fiktívny koment, ktorý by mal rozvíriť hladinu budúcej polemiky medzi dealerom chlorelly a ? :) Ak teda naozaj existuje mama, ktorá dá 7 ročnému synovi takéto množstvo suplementov denne moja rada znie: dieťa v tomto veku má poznať jednoduchú a pestrú stravu a treba nájsť spôsob ako mu ju podať. Želám Vášmu synovi a Vám veľa zdravia a trpezlivosti.

  2. Vladimír Tlčík says:

    zdravím Vás Silvia,
    som rád , že sme s partnerkou objavili tento blog, držíme Vám palce, aby vám chuť písať o zdravom stravovaní ,vydržala čo najdlhšie. Začali sme postupne meniť aj u nás stravovacie návyky, avšak nie je to také jednoduché, v tomto uponáhlanom svete, ale postupne to ide, a tešíme sa z každého krôčiku.
    Jednou zo zmien je , že sme začali odšťavovať na lise ovocie a zeleninu, a zaujímal by ma k tomu Váš názor .
    dakujem
    vlado

    1. Dobrý deň Vlado ďakujem za podporu:)Určite robíte veľmi dobre pre svoj organizmus.Odšťavovanie zeleniny aj ovocia má svoj význam /vitamíny,polyfenoly,minerály/ak máte dobrý zdroj surovín.Odporúčala by som však šťavy striedať aj s konzumáciou celého ovocia,zeleniny alebo by som preferovala smoothie pre využitie vlákniny mám na mysli nestráviteľnú časť, ktorá síce zostáva dlhšie v tráviacom trakte ale má svoju funkciu.
      s pozdravom Silvia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *